Bardzo naturalnym punktem w karierze każdego pilota cywilnego było ubieganie się o komercyjną licencję na samoloty pasażerskie lub towarowe. Był to bowiem bodaj najwyższy poziom uprawnień, jaki mógł zdobyć każdy pilot, choć zdobycie licencji oznaczało konieczność zdania bardzo wymagających egzaminów. Każdy przyszły pilot komercyjny musiał również spełnić szereg wymagań, i posiadać odpowiednio wysoki poziom umiejętności, zarówno manualnych jak i personalnych.

Kursy pilotów samolotów pasażerskich

pełny kurs na pilota samolotu - cenaLicencja komercyjna nie była jednak rozszerzeniem kompetencji, jak miało to miejsce w przypadku pozwoleń na loty międzynarodowe czy nocne, a osobnym poziomem licencji pilota. Do otrzymania takiej licencji wymagany był więc pełny kurs na pilota samolotu – cena takiego kursu była oczywiście odpowiednio wyższa, aczkolwiek materiał jaki był na nich wykładany różnił się znacznie od tego, jaki widywano na kursach podstawowych. Przede wszystkim, oprócz zaawansowanych metod nawigacji i sterowania samolotem o dużej ładowności, bardzo ważnym punktem programu było szkolenie z systemu Crew Resource Management. Często skracany jako CRM, system ten był w użyciu we wszystkich liniach lotniczych, a jego znajomość była obowiązkowa na każdym locie pasażerskim. Poznanie owego systemu umożliwiało natychmiastową reakcję na wszelkie powstałe awarie i sytuacje niebezpieczne w trakcie lotu, zarówno związane z usterkami sprzętu jak i z pasażerami, oraz zminimalizowanie następstw takowych. Każdy pilot komercyjny poznawał również sposoby i sprawdzone metody współpracy z załogą samolotu w niemal każdej możliwej sytuacji awaryjnej. Frazeologia i komunikacja były drugim elementem na który kładziono ogromny nacisk, w o wiele większym stopniu niż w kursach na cywilne licencje pilotów. Wiele godzin przeznaczonych było na zapoznanie się z terminami używanymi zarówno przez pilotów, jak i przez kontrolerów naziemnych i ich odpowiednie wykorzystanie w dowolnym momencie lotu.

Prawidłowe stosowanie pojęć i określeń, używanych w lotnictwie, było niezbędne do odbycia bezpiecznego lotu międzynarodowego, a wszelkie odstępstwa i nieprawidłowa terminologia mogły doprowadzić nie tylko do pomyłek, ale również do bardzo poważnych wypadków. Kursy komercyjne były więc bardzo wymagające, aczkolwiek poziom nauczania i profesjonalizm ośrodków szkoleniowych oznaczał, iż tylko osoby najlepiej wyszkolone będą mogły zasiąść za sterami samolotu pasażerskiego, w którym pilot odpowiedzialny jest za zdrowie wszystkich pasażerów na pokładzie.

Close Menu