Nawierzchnia ma to do siebie, że nie jest ona wieczna – prędzej czy później będzie ona musiała zostać załatana, lub nawet trzeba będzie wymienić asfalt. Jednak jako że jest to dość drogi proces, to znaleziono tańszą alternatywę. Naprawa pęknięć zarówno bitumicznych, jak i asfaltowych jest dobrym wyjściem łączącym dobrą jakość wykonania z niską ceną łatania drogi. Dodatkowo zapobiegnie to „rozjechaniu” drogi na bok – łączenie zespoi z powrotem drogę w jedną, spójną całość.

Kosmetyka nawierzchni i naprawa rozstępów

zalewanie spękań nawierzchniOsobiście uczestniczyłem w procesie łatania nawierzchni i muszę przyznać, że nie jest to bardzo inwazyjny proces. O ile przy wymianie asfaltu trzeba zamknąć cały pas, lub czasami nawet i drogę, to o tyle w tym wypadku niedogodności dla kierowców trwały raptem kilka chwil, a nie kilka godzin lub nawet dni. Do naprawienia rozszczelnień używana jest gorąca masa bitumiczna, czyli innymi słowy rozgrzany asfalt. Czasami jako dodatku używa się gumy polimerowej i żywic syntetycznych, by zapewnić lepszą spójność drogi. Cały proces przebiega prosto – zamyka się fragment naprawianej nawierzchni, po czym rozfrezowuje się pęknięty fragment by uzyskać szczelinę o równomiernych kształtach ścianek. Potem oczyszcza się ją przy użyciu sprężonego powietrza, by nie zostały w niej żadne resztki poprzednich działań oraz śmieci, które mogły się w niej wcześniej zebrać. Następne nadchodzi zalewanie spękań nawierzchni przy użyciu żywicy polimerowej lub innego gruntownika – ten krok ma na celu zapewnienie stabilności drogi w trakcie przyszłej eksploatacji. Na koniec całość zalewana jest bituminem o temperaturze dochodzącej do stu osiemdziesięciu stopni Celsjusza. Podgrzewana jest ona w specjalnych urządzeniach i zgodnie z zaleceniami producenta, gdyż w innym wypadku może dojść do zerwania wiązań polimerowych i utratę wytrzymałości końcowej. Po zakończeniu działań trzeba odczekać okres, w którym bitumin dochodzi do temperatury całej drogi – po jej osiągnięciu można zabrać cały sprzęt i na powrót otworzyć drogę. Jak widać, zalewanie spękań nie jest tak trudnym procesem, jak mogłoby się to wydawać.

Proces ten poprawia wygląd nawierzchni, zapewnia jej też spójność i wytrzymałość potrzebną w codziennych zmaganiach z temperaturą i siłami przejeżdżających samochodów. Wszystkie powyższe kroki są wykonywane po to, by droga wytrzymała jak najdłużej i mogła służyć bez konieczności ciągłego jej zamykania i wymiany. Jest to więc dobra alternatywa, oczywiście biorąc pod uwagę to, że była ona wykonana poprawnie.

Close Menu