Kiedy zbudowano pierwszy samochód, maleńki silnik był połączony bezpośrednio poprzez linki samochodowe do napędu. Udało się pomimo iż oferował powolną i urywaną jazdę. Pojazd szarpał do przodu, gdy tylko pojedynczy pasek napędowy był włączony, a prędkość była nieznacznie zmienna, w zależności od prędkości obrotowej silnika połaczonego linką do zmiany biegów. Mimo, iż silnik wraz linkami biegów był mały to zjednał akceptowalny kompromis. Ostatecznie, wraz z rozwojem mocniejszych silników i prężniejszych konstrukcji do zmianu bieguów, konieczne było zastosowanie wielu przełożeń, zmniejszając szarpany start i umożliwiając wyższe prędkości, a nawet bieg wsteczny.

Jak działa samochodowa linka zmiany biegów?

samochodowe linki zmiany biegówSilnik spalinowy jest najwydajniejszy i najmocniejszy przy zmiennych prędkościach, konieczne są różne przełożenia porzez system linek do zmiany biegów, aby uzyskać najbardziej użyteczną moc lub najlepsze zużycie paliwa, w zależności od potrzeb kierowcy. Większość dzisiejszych pojazdów z manualną skrzynią biegów jest wyposażona w co najmniej cztery lub pięć przełożeń do przodu, a niektóre pojazdy są dostępne z sześcioma i siedmiobiegowymi manualnymi skrzyniami biegów wraz z elementami linek do zmiany biegów. Zasadniczo ręczna skrzynia biegów umożliwia kierowcy wybór między różnymi przełożeniami na które wpływaja linki mocowania biegów w celu prowadzenia samochodu. Niższe przełożenia oferują większy moment obrotowy, ale mniejszą prędkość, podczas gdy wyższe oznaczają mniejszy obrót przy wyższej prędkości. Różne przełożenia są często określane jako prędkości, więc sześciobiegowa manualna skrzynia biegów ma sześć przełożeń do przodu. W najprostszym przypadku ręczna skrzynia biegów składa się z trzech wałów ze stale zazębionymi zębatkami o różnych rozmiarach i niezbędnymi linkami przekłądajacymi predkość jazdy. Wał wejściowy łączy się z silnikiem za pośrednictwem sprzęgła i systemu linek samochodowych. Wał pośredni jest stale zazębiony z wałem wejściowym i ma wiele kół zębatych. W pojazdach z dodatkowych napędem wał wyjściowy łączy się ze skrzynią rozdzielczą. Bieg wsteczny jest zwykle na czwartym wale, aby dokonać zmiany kierunku jazdy samochodowej. Same koła zębate nie są przymocowane do wału wyjściowego. Z kolei kołnierze i samochodowe linki zmiany biegów obracają się wraz z wałem wyjściowym i mogą przesuwać się w przód i w tył, aby włączyć jedno z kół zębatych. W położeniu neutralnym, bez wybranego biegu i zwolnionego sprzęgła, wał wejściowy i wałek pośredni obracają się zgodnie z ruchem linek samochodowych, podobnie jak koła zębate.

Odpowiedzialna jazda to najlepszy sposób na zapewnienie linek samochodowych i ręcznej skrzyni biegów. Do jazdy na wzniesieniu, nie wskazane jest używanie biegów. Stopa na sprzęgle, zużywa się na palcach zwalniających bieg i łożysku wyrzucającym. Podczas zwalniania warto w pełni załączać i wyłączać sprzęgło, aby zmniejszyć bieg mocowany na lince samochodowej. Jazda na sprzęgle tylko go nagrzewa i zużywa. Aby linki do zmiany biegów służyły jeszcze dłużej należy dopasowywać obroty podczas redukcji biegów. Wymaga to praktyki, ale nieznaczne zwiększenie prędkości silnika podczas włączania sprzęgła na niższym biegu zmniejsza wstrząsy podczas zmiany biegów w całym układzie napędowym.